tiistai 3. marraskuuta 2020

Markkinointi

 Perustepäivän muistiinpanoja markkinoinnista

Markkinointi on myynnin edistämistä ja tietoista vaikutusta ihmisen ajatteluun. Markkinointi on myös hyvin psykologista ja matemaattista. Markkinointiin myös kuuluu hinnoittelu. Markkinointi koostuu neljästä P: price, production, promotion ja place. 

Visualisti voi edistää myyntiä esillepanoilla, julisteilla, somekanavissa, houkuttelevuudella ja ulkonäöllä. Ulkonäön houkuttelevuus ja mielenkiintoisuus on tärkeää sillä silloin asiakas kiinnittää siihen huomiota. Eri kohderyhmiin pyritään vetoamaan erilaisilla asioilla esim. lapsiperheen äiti ei välttämättä osta samallaisia asioita kun esimerkiksi 14-vuotias poika kaupasta. Kohderyhmien sisällä on erilaisia segmenttejä eli osioita mihinkä ihmiset kuuluu.

Kovat muuttujat on selkeästi mitattavia tuotteita.
Pehmeisiin muuttujiin kuuluu esimerkiksi kuluttajan halu ostaa suomalaista tai ekologista.


Tarjonta ja kysyntä

Esim.

Joulutuotteita on myynnissä ja tajuat itsekkin, että halauat tai tarvitset uusia joulukoristeita yms.  Tarjontaa

Kahvista tulee hyvä tuoksu ja huomaat että sinulla alkaa tekee mieli kahvia.
Tarjontaa

Maskeja ei ollut alkuvuodesta jolloin oli paljon kysyntää ja nyt maskeja on paljon tarjolla.
Tarjontaa

Myyjät luojat kuluttajille tarpeita. Toisto luo tarvetta.


Markkinointi on hyvin tunnepohjaista ja tunteisiin vetoavaa. Kaikella on merkitystä elämykseen ja tunnelmaan. Ihmset ovat laumasieluja ja halaut ostavat samalaisia kun muutkin ja haluavat omilla ostopäätöksillään liittyä johonkin "ryhmään" ja näyttää tietyltä.

Ihmisen ostotoimintaan vaikuttavat tekijät:
  • Ihmisen pykosysteemi
  • Henkiläkohtaiset persoonapiirteet
  • Perhetausta
  • Kulttuuritausta
  • Yleiset markkinaperusteet
  • Elinvaihe
  • Sosioekonominen tilanne
  • Yhteiskuntataloudellinen ja arvoperustainen tilanne
  • Markkinaärsykkeet

Markkinointiin vaikuttavat ihmisen perusominaisuudet
  • Laiskuus- valmiiksi pakattu tuote
  • Ahneus- esim osta 3 maksa 2 periaate
  • Mukavuudenhaluisuus- hemmottelu
  • Itsekkyys- minun on parempi
  • Kateus- naapurilla on jotain ja haluan yhtä hyvän tai paremman
  • Pätemisenhakuisuus- tuotetietous
  • Yhteenkuuluvuuden tarve- laumasielu, arvostuksen hakeminen
  • Uteliaisuus- aina uusin, pioneerikuluttaja
  • Turvallisuushakuisuus- vakuutukset, varashälyttimet

Markkinoinnin perussääntö:
Kaikki myydään tunteella. Ostajan vain -tulee pystyä perustelemaan päätöksensä itsellensä ja muille järjellä.

Elämysshoppailija
  • Kuluttajaryhmä joka pyrkii hedonistiseen shoppailluun
  • Shoppailusta syntyy mielihyvää
  • Kokemuksia eri aisteille
  • Hauskanpito
  • Päämäränä ei ole tuotteiden ostaminen vaan kaupassa kiertely, nauttiminen ja uusien ideoiden kerääminen 
Hedonismi tarkoittaa mielihyvää ja nautintoa keskeisiä tavoiteltavia asioita, ensisijaisia.
Hedonistinen kuluttaja kiinnittää huomiota ostopaikan valintaan.
Elämys koostuu viidestä eri ulottuvuudesta:
  • Aistit
  • Tunteet
  • Ajatukset
  • Toiminta
  • Tunne




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Salon 4H Business labin layoutit ja sketchup

Business Labin tilojen luonnostelut ja sketchupit Tein 2 erillaista pohjapiirrosta käsin josta toista lähdin tekemään Sketchupilla.  Ensimmä...