keskiviikko 2. joulukuuta 2020

Myymälän layout muistiinpanot

 Myymälän layout


Asiakaskierto on

  • asiakkaan käyttäytymistä myymälässä
  • se pitää olla selkeä
  • pääkäytäviä ja sivukäytäviäasiakkaalle miellytävä, selkeä ja helppokulkuinen, jotta asiakas löytää nopeasti etsimänsä tuotteet
  • pitää olla oikoreittejä ja kulkusuunta myötä tai vastapäivään
  • myyntiä sekä kylmiin että kuumiin alueisiin
  • asiakaskiertoon voi vaikuttaa kalusteilla, opasteilla ja myyntiesittelyillä



Grid layout

  • useita osastoja
  • helppo itsepalvelu
  • yksinkertainen
  • tehokas ostaminen
esim. Prisma yms.


Loop layout

  • neliö/ympyrä
  • saareke keskellä
  • pienet kaupat, isot marketit
  • ohjattu kierto
  • looginen, selkeä 
esim. Stadium, Tiger



Free flow layout
  • pienet myymälät
  • pieni valikoima
  • helppo luoda vaihtelevia esillepanoja
  • helpottaa impulssiostosten syntymistä
  • hidas siivota
  • lattiapinta-alaa hyödynnetään tehokkaasti


Forced path layout
  • pitkien seinien katkaisu, millä katkaistaan asiakaskulku
  • yksi viesti
  • tiukasti kontrolloitu kierto
  • suuri osa ajasta vietetään showroomeissa
  • asiakkaiden reitit yhteneväisiä ja tehokkaita
  • asiakas ei voi kävellä myymälän läpi vaan ostamaan tiettyä asiaa
  • asiakkaan "täytyy" viettää aikaa myymälässä


Spine layout
  • yhdistyy grid loop ja free flow
  • asiakkaalla kaksi kulkusuuntaa
  • osastojen erot ilmaistaan pintamateriaalien vaihdolla
  • käytävää toisinaan vaikea hahmottaa


Lisämyyynti

Lisämyyntiä voi tehdä kassa alueilla tai myyjä puhuu asiakkaan ostamaan lisää tai sitten esillepanoissa on mukana käyttöyhteys tuotteita.

Käyttöyhteystuotteissa pitää tietää mitä esim. golffiin kuuluu

Ristiinmyynnissä esim myydään jotain kauluspaitaa ja siinä on vieressä hajuvesi ja kravaatti.
Paketoituja kokonaisuuksia esim. tee+muki+teesihti.

Kohtaamisjärjestys

  • kampanjatuotteet
  • uutuustuotteet
  • kanta-asiakastuotteet
  • sesonkituotteet

Myyntiä tehostavat tehopisteet

  • hyllynpäädyt
  • kassojen läheisyydessä
  • sisäänkäynnin alussa
  • asiakaskierron katseenvangitsijat


Kalusteet

  • Mieti millainen fiilis myymälästä jää jos sieltä riisutaan kaikki myytävät tuotteet pois?
  • Luodaan yrityskuvaa, säilytetään tuotteet myyntikuntoisina
  • Valintaan vaikuttavat: 
toimiala
liikeidea- konkreettiset tuotteet, palvelut,julkiset palvelut
liiketyyppi- säästöhintamyymälä, tavaratalo, erikoismyymälä
tuotevalikoima- massatuote, merkkituote
mielikuvatuotteet
  • raskas varastomaiene hyllykalusto vs. hienot puutasot ja somisteet
  • selkeitä, johdonmukaisia, puhdistettavia ja helppoja täyttää
Opasteet luovat yleisilmettä, auttavat löytämään nopeasti halauamasi tuotteet ja se auttaa erottumaan kilpailijoista. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Salon 4H Business labin layoutit ja sketchup

Business Labin tilojen luonnostelut ja sketchupit Tein 2 erillaista pohjapiirrosta käsin josta toista lähdin tekemään Sketchupilla.  Ensimmä...